امولسیفایر و هضم چربی ها

در خوراک طیور، چربی‌ها و روغن‌ها منابع بسیار مهم انرژی هستند که معمولا برای افزایش غلظت انرژی در جیره خوراک و بهبود عملکرد افزوده می‌شوند.
طی هضم، تری گلیسریدها به وسیله لیپاز پانکراس هیدرولیز می‌شوند.  یک قطره بزرگ چربی ، تنها لیپیدهای سطحی در معرض لیپاز قرار می‌گیرند. چون تری گلیسیریدها محلول در آب نیستند، قبل از اینکه لیپاز بتواند اثر مطلوبی داشته باشد، آن ها باید امولسیه شوند. در این مرحله از هضم، صفرا، که توسط کبد تولید  و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود، به عنوان امولسیفایر از طریق اسیدهای صفراوی عمل می‌کند. در نتیجه امولسیون چربی، منجر به دسترسی بالای چربی برای هیدرولیز آنزیمی می‌شود. اسیدهای صفراوی (و نمک های صفراوی) و همچنین فسفولیپیدها موجب امولسیون چربی‌ها (پراکنده شدن قطرات ریز چربی) می‌شوند.
به عنوان محصول نهایی هیدرولیز تری گلیسیرید، گلیسرول و اسیدهای چرب پایدار محلول در آب می‌توانند به سرعت به وسیله انتشار جذب شوند، در حالی که ۲- مونوگلیسیرید‌های غیرحلال در آب و اسیدهای چرب زنجیر بلند تنها می‌توانند از طریق میسلی انتقال یابند. همچنین برای تشکیل میسل، صفرا دوباره به عنوان یک عامل امولسیون کننده مداخله می کند. میسل قادر به حل مقادیر بالایی از اسیدهای چرب با قطبیت پایین و ویتامین های محلول در چربی است.

روند هضم وجذب چربی

روند هضم وجذب چربی

 

مونوگلیسریدها و اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیر، مادامی که نمک های صفراوی به صورت کونژوگه هستند به سرعت میسل تشکیل می دهند، در حالی که اسیدهای چرب اشباع توانایی کمتری برای تشکیل میسل دارند.

در مرغ های گوشتی، از آنجا که اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیر توانایی بیشتری برای تشکیل میسل دارند، به جذب بهتر اسیدهای چرب اشباع در بدن طیور کمک می نمایند. در داخل اینتروسیت ها مونوگلیسریدها به همراه اسیدهای چرب آزاد جذب شده، دوباره به شکل تری گلیسرید استری شده و از طریق لیپوپروتئین و کیلومیکرون ها به سیستم گردش خون طیور می روند.

سیستم لنفاوی از پرندگان به خوبی توسعه نیافته است، بنابراین انتقال چربی از طریق سیستم وریدی شکمی صورت می گیرد. لیپوپروتئین های با چگالی بسیار کم (VLDL) در مرغ های تخمگذار مهم تر هستند، زیرا آن ها چربی مورد نیاز برای سنتز زرده تخم مرغ را فراهم می نمایند. جذب چربی وابسته به عوامل زیادی از جمله طول زنجیره کربن، تعداد پیوندها، وجود یا عدم وجود پیوندهای دوگانه و استرها (تری گلیسرید و اسید چرب آزاد)، اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع متصله به گلیسرول، آرایش اسید چرب آزاد، ترکیب جیره غذایی، جنس و سن طیور است.

اسیدهای چرب آزاد تاثیر منفی بر جذب دارند و در نتیجه، بر ارزش غذایی از چربی تاثیر منفی می گذارند. نسبت بین اسیدهای چرب آزاد و تری گلیسرید قابل توجه است، منابع چربی با اسیدهای چرب آزاد جذب کمتری نسبت به اسیدهای چرب آزاد در شکل تری گلیسیرید داشته اند.

MI-17-00030 LYSOFORTE EXTEND Animation movie_new logo

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 13 =

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.